Wednesday 4 September 2013

Aku Kena Blog

DALAM aku selongkar-selongkar namaku di alam blog, terjumpalah pulak beberapa blog yang berkaitan, dari blog khas tentang fotografi atau blog oleh rakan-rakan jurufoto pro, amatur, hobbyists hinggalah kepada wartawan. Ada yang menyebut secara khusus, ada juga yang secara sepintas lalu.
Dalam blog Photography Monthly, versi blog majalah fotografi terbitan UK, aku menemukan foto ini yang mereka pilih sebagai Photo of The Day bertarikh 4 September 2012.
Photo of the day 4 September 2012 dalam blog majalah
Photography Monthly, UK.













Berikutnya aku temukan pula satu lagi karya fotoku dalam photo.net, dalam bahagian Winning Photos from Recent Contests. Ia merupakan foto seekor semut kerengga dalam gaya menaiki motorsikal. Kerengga berkenaan menyeberang dari satu lingkaran ke satu lingkaran pucuk labu.
THE BIG BIKER dalam photo.net













Sementara itu, seorang strobist terkenal di Tanah Malaya, Ted Adnan, memberi kredit untuk dua fotoku di Taman Nasional Bromo dalam blognya. Ia tentang kami beberapa orang dari kumpulan kami yang melakukan photo tour ke sana tidak lama dahulu.

(Dari kiri): Indra Shahril, Muslianshah Masrie,
Ted Adnan dan Eddie Suffian dengan latar belakang Gunung
Bromo, Gunung Semeru, dan Gunung Batok.

Jurufoto tersohor seantero Malaya, Yaman Ibrahim
 melalui blognya Mata Yaman Fotografi , juga ada menyebut namaku di antara rakan-rakan yang menyertai photo tour ke kepulauan di Semporna. Tour tersebut adalah kendalian seorang lagi rakan karibku,  Muslianshah Bin Masrie yang juga ada blognya sendiri dan di sana ada menyebut namaku.
Selain itu, seorang jurufoto nature yang ternama, Cedde Prudente, juga ada menyebut tentang photo tour yang sama dalam blognya.
Dua lagi rakan, Mohd. Shukur Jahar dan Surie Aziz juga ada menyebut tentang bengkel anjuranku yang mereka sertai.
Aku terjumpa juga makluman tentang bengkel tersebut dalam portal kiulukini. Aku agak portal berkenaan dikendalikan oleh seorang rakan baik ku, Lano Lan, untuk wakil rakyat di kawasan tersebut, Datuk Joniston Bangkuai, yang juga rakan sekerja ketika di NSTP.
Akhir sekali, seorang wartawan anak didik ku, Maya Wahida, juga ada menyebutku di dalam blognya.
Demikianlah dunia fotografi telah meramaikan rakanku.

No comments:

Post a Comment